Vrijdag 15 juli - Mooie stadjes- natte voeten

15 juli 2016 - Vieste, Italië

Na een heerlijk ontbijt aan zee de reis weer voortgezet. Parco Regionale Del Gargano is de volgende stop. Het is en massief een beetje geisoleerd van 'de Laars' mete kliffen van witte kalk waar de weg over loopt. Vanaf de weg dus een prachtig uitzicht over de mooie blauwe zee. Heel groen en in het lagere gedeelte olijfbomen zover je kunt kijken. Middenin het national park gargano wat het grootste natuurpark van Europa schijnt te zijn. We maken een eerste stop in Peschici. Een schilderachtig dorpje hoog bovenop de berg met prachtig uitzicht op de zee. Het doet allemaal een beetje grieks aan, witte huisjes soms met blauwe kozijnen en kleine steegjes in een wirwar door het stadje. Het weer is regenachtig vandaag en terwijl het steeds harder gaat regenen besluiten we een leuk (overdekt) terras te zoeken voor een lunch, glaasje rosé erbij en lekker genieten. We rijden na de lunch verder naar Vieste, een wat grotere badplaats en vrij toeristisch maar nog wel te doen. We vonden een camperplaats weer aan het strand, niet zo mooi recht aan het strand als gisteren maar een prima plek. Je loopt zo het strand op. We zitten aan het eind van de boulevard en hier geen rijden dik parasols en ligbedjes op het strand, wel campers dicht tegen elkaar aan maar dat nemen we maar voor lief.

We pakken einde van de middag onze fietsen om naar het stadje te fietsen. Een beetje zoals Peschici maar veel groter en naturlijk veel toeristischer. Wel alleen maar Italiaanse toeristen, ook op de camperplaatsen geen Nederlander te zien in dit deel van Italie tot nu toe, dus dat is wel prima. We lopen eindeloos door de straatjes die kriskras door de stad lopen, trappetjes, steegjes, terrasjes en als je aan de rand loopt kijk je hoog boven de zee uit. Heel indrukwekkend. Ergens op een terrasje zitten we rustig een aperitiefje te drinken als iedereen in een keer druk het terras begint op te ruimen er schijnt slecht weer op komst te zijn. Wij gaan richting fiets maar net onderweg begint het zo hard te regenen dat we schuilen onder de luifel bij een winkel, na meerdan en half uur zijn we het zat maar naar camper terugfietsen is nog steeds geen optie. Toch maar ven richting een pleintje gefietst waar we een klein soort wijnwinkeltje vonden waar je ook wijn kunt drinken buiten. Vroegen of we hier tijdens het schuilen wijntje konden drinken en geen probleem, tafeltje en stoeltjes werden voor ons in de winkel gezet en heerlijke wijntjes geproefd. Zelfs nog een heel plateau met hapjes voor ons gemaakt. Eindelijk werd het minder met de regen en zijn we in een miezerbui terug gefietst, een beetje Nederlander wordt daar niet warm of koud van. Wel nat trouwens haha. Wat een luxe dat je dan lekker een droge camper in kan en laat de boel maar regenen.