Zaterdag 30 juli - Vesuvius Triatlon

30 juli 2016 - Pompeii, Italië

Om 7 uur al op de fietst om de Vesuvius te gaan beklimmen. Het idee was dat we dan de hitte een beetje voor waren en niet te laat terug omdat we 's middags naar Rome zouden gaan rijden. Vanaf de camping zou er een rechte weg moeten zijn naar de vulkaan maar dit bleek toch wat ingewikkelder.  We kwamen op een pad terecht wat een soort van landweg werd, dat hebben we vaker gehad dus we dachten nog even doorfietsen dan komt het zo wel goed maar het werd erger en erger en op een gegeven moment was het een soort vuilnisbelt overgroeid met bramenstruiken waar geen doorkomen aan was. Het werd zelfs een beetje luguber en we dachten dat e uiteindelijk in een of ander zwervershol terecht zouden komen als we nog verder door zouden gaan dus maar weer rechtsomkeert gemaakt. Op een gegeven moment zagen we op een bordje Vesuvius dus dat maar gaan volgen, aan de eerste de bestee fietser gevraagd of dit de goede weg was maar ook niet. Hij zei dat de weg halverge was afgesloten en je alleen met een shuttle bus verder kon. Hij weer een andere weg gewezen via Torre del Greco. Daar aangekomen bordjes Vesuvius gevolgd en dit was een g met klinkers en gatenen bijna niet te fietsen, daarbij was het ongeveer 10% stijgen, en het werd warmer en warmer. Na 4-5 km bleek ook dit niet de goede g ant ook afgesloten voor verkeer. Toen nogmaals Torre del Greco ingereden en alsmaar rechtdoor via drukke verkeersg en eindelijk de goede opgang gevonden. Inmiddels waren we al 3 uur aan het fietsen en hadden al een aardige klim achter de rug dus onderweg bij een eettentje eerst koffie en eetpauze gehouden anders was het ook niet echt verantwoord. De klim was verder pittig, hij begon al bij 8% en werd alleen maar steiler met in het midden een redelijk recht stuk. Bijna bovenaan konden w niet verder met de fiets, dat wisten we en we hadden slippers meegenomen om te kijken of we vanaf daar het met slippers af konden, de fietsen konden ook niet mee het was en steil pad met lavasteentjes. Bij de ticketoffice kaartjes gekocht en gevraagd of. Daar de fietsen kwijt konden maar dat kon niet. Bij het water en limonade stalletje even vrienden gemaakt en heel veel water en sinaasappelsap gekocht. Gevraagd of zij op onze fietsen wilden letten, dat was no problemo. De wandeling naar boven was ook nog wel pittig in de volle zon en we zagen er vast nogal zonderling uit in onze fietspakjes op slippers, haha. Maar wel fantatisch om dan uiteindelijk toch die krater van de vulkaan te kunnen zien. Zoals frits al zei," een hooo gedoen voor een Baklava"...

Terugweg ging natuurlijk heel wat makkelijker en bij het koffiestop tentje nog een lekkere lunch genomen, we waren nu toch al laat. Op de camping een duik in ons'prive zwembad' die zo ongeveer op de campingplaats stond en de boel ingepakt. De camping was flexibel en we hoefden niet een nacht bij te betalen omdat zo laat weggingen. De rit naar Rome ging verder voorspoedig. Camping aan de kust gevonden en daar eten gekookt ook alvast pastasausje voor morgen, we kijken er naar uit de kidsmorgen weer te zien.