Zondag 10 juli - De beklimming van de Stelvio

10 juli 2016 - Prato allo Stelvio, Italië

Enigszins onrustig geslapen vannacht, best wel een beetje gespannen wat ons te wachten staat op die Stelvio. Ik had me al wel ingelezen maar toch maar gewoon zien wat het wordt. Niets hoeft. Maar ons kennende willen we hem toch wel helemaal gaan afmaken. We zitten om 8 uur op de fiets en rijden via het dorp Prato de Stelvio op. De eerste 6-8 km lange klim maar redelijk glooiend. Toch ook al wel percentages tot 10 maar eenmaal bij wat bosrijker gebied zien we het bordje met de eerste bocht, 48 te gaan. ok daar gaat ie dan. Bocht 48 -47 en dan weer een hele lange 'zit'' en dan om de zoveel km weer een bocht. Na zo'n 1,5 uur stoppen we om wat te eten en drinken en weer doorrrrr. Bij bocht 22 ongeveer begint het serieuzer te worden (en het was al zwaar). Temperatuur is goed wordt wel steeds warmer maar aangezien we steeds hoger komen koelt het ook lekekr af boven. De motoren vliegen ons inmiddels om de oren, dat is wel jammer maar ook te begrijpen dat je als motorrijder graag deze beklimming wil doen. Ze houden wel goed rekening met fietsers. af en toe worden we ingehaald door een snelle Italiaan maar dat mag de pret niet drukken, gewoon eigen tempo blijven rijden. Vanaf bocht 20 wisselen de bochten zicht steeds sneller af en op een gegeven moment rusten we even om de 4-5 bochten. Frits krijgt last van het hoogte verschil maar moet toch hele tijd op mij wachten. Ik ga met gemm 6 naar boven dus schiet niet heel hard op haha. Maar dan komt toch eindelijk de Col in zicht. nog een laatste 10 steile haarspeldbochten en we hebben het gehaald!!! totaal 3,5 uur gefietst er iets langer over gedaan de pauzes meegerekend. Boven is het een gekkenhuis, heel toeristisch natuurlijk en stikt van de fietsers en motorrijders. Doordat er een erit is vanaf de Bormeokant is het extra druk. Na wat foto's te hebben gemaakt genieten we van het prachtige uitzicht vanaf een terras helemaal aan de top. Dat is pas echt genieten. We zien nog wel een beetje op tegen de terugreis. Alleen maar dalen, wel lekekr maar doordat het zo steil is ook wel linke soep. Uiteindelijk doen we rustig aan en verbaas je er tijdens de afvaart over hoe lang het stuk eigenlijk is. pffff best wel heel trots op ons.

Bij de camping nog lekker even gezwommen en vooral uitgerust. Ik denkd at we goed slapen vannacht.

1. Marlous:
    11 juli 2016
    Dare devils!! Helemaal te gek, ben trots op jullie
  2. Richarda:
    11 juli 2016
    Wat ontzettend leuk om te lezen! Super goed gedaan. Ben benieuwd naar het volgende avontuur xx