Vrijdag 29 juli - van Pompei naar Napels

29 juli 2016 - Pompei, Italië

erRustig vanochtend de boel ingepakt en rond 10.00 uur gimg de reis naar Pompei. Eerst nog 'innig' afscheid van onze italiaanse campingburen, die gingen weer op de motor op pad. Daar aangekomen kwamen we meteen in een soort hysterische chaos. Vanaf de snelweg het stadje in is het een aaneenschakeling van campings en hotels, we hadden al in camping ingedachten en die hadden nog een plekje. Je staat hier ongeveer een meter van elkaar af maar het is maar voor 1 nachtje en we zijn er toch amper. Een geharrewar om een plekje te vinden en we staan nog net niet in het opzet zwembad, hilarisch. Hele aardige mensen dus prima allemaal. Ingang van Pompei is tegenover campigndus helemaak makkelijk. We zijn daar vrijwel meteen naartoe gelopen. Het was natuurlijk bloedheet maar ja je wil het toch zien, mijnnieuwe hoedje op en vooruit maar. Heel indrukwekkend om te zien en vooral enromgroot, hadden we helemaak niet verwacht. Zoveel wat zo goed nog bewaard is gebleven ongelovelijk. Vooral de 'beelden' van de mensen die ze hebben opgegeraven heel onwerkelijk.

Terug op camping toch maar even een duik in ons 'prive' zwembad. Tussen de kinderen doorgezwommen haha en toen naar station gelopen wat ook vlakbij was. Om uur of 16.00 waren we in Napels. Ook een hysterische chaos maar een,aal in het centro storico keken we onze ogen uit. Een heel andere stad als alle andere steden , op iedere hoek of pleintje staat wel een prachtig gebouw of kerk echt je kijkt je ogen uit. De straatjes tussen de hoge appartementgebouwen hangen vol met was en een kakkefonie vam geluid, scooters, kleuren, etc etc

Je kunt wel zeggen dat het er leeft. We zaten even op een pleintje een beirtje te drinken en ergens op pleintje was een kleinkindje gevallen, bloed spoot uit zijn mond, moeder buurvrouwen, alles schreeuwde eromheen, moeder achterop bij vriending op scooter, baby op de arm lose handen achterop scheurden ze weg. 10 minuten later wer terug op scooter, van 5 hoog boven werd wat geschreeuwd vamuit een balkon en een teil via een touw naar beneden gelaten, nieuw schoon t shirtje voor het jong zat erin En klaar weer. Het leven in Napels. Af en toe keek je binnen bij een begame grond woning vanf de straat en zag je een kleinkamertje met een keukenblokje eneen bed, dat was het...

Met kabelspoor nog naar boven gegaan heuvel....geweldig uitzicht vanaf daar. Er kwam nog een oostenrijkse man op fiets met allemaal vlaggetjes, waar we even mee hebben gepraat, hij was al 4 maanden onderweg en alles op fiets.daarna weer terug met kabel en door straatjes verder gezworrven, paar gebouwen naar binnen en een van die gebouwen bleek een prachtige en enorm grote kerk onvoorstelbaar mooi, lekker op terrasje eenvoudige pizza gegeten want we moesten laatste trein weer terug. Na een frisse docuhe slapen we vast heerlijk, even energie op doen voor moegen. De beklimming van de Vesuvius, ben beniwues